Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Hari ini merupakan kelas yang terakhir bagi matapelajaran Aplikasi Pembangunan dan Penilaian Kurikulum dan Rekabentuk Pengajaran (PQI6004) untuk pengajian DPP Semester 1 (2018/2019). Untuk kelas terakhir ini pensyarah yang kami sayangi dan hormati telah membuat rumusan tentang apa yang telah kami pelajari selama ini. Beliau juga berkongsi tips peperiksaaan akhir yang akan bermula pada 02/01/2019 hingga 07/01/2019. Tarikh peperiksaan untuk matapelajaran ini adalah pada 04/01/2019.
Semoga berjaya sahabat - sahabat seperjuanganku!!
“Do all the good you can, for all the people you can, in all the ways you can, as long as you can.”
Thursday, December 13, 2018
REFLEKSI MINGGU 11 (14/12/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Di akhir sesi , kami semua merakam gambar kenangan bersama pensyarah kami, Dr.Dorotti Dewitt. Terima kasih Dr.atas segala tunjuk ajar yang telah diberikan.
Kelas kami pada hari ini diserikan dengan pembentangan tentang perbandingan kurikulum negara masing-masing mengikut kumpulan serta pelan pembelajaran yang telah direkabentuk mengikut program atau subjek yang telah mereka pilih. Semua kumpulan menyampaikan pembentangan mereka dengan begitu baik sekali.
Minggu ini merupakan refleksi terakhir bagi kami. Sedih rasanya, baru semalam rasanya kami berkenalan dengan Dr terutamanya. Hampir 12 minggu kami berjumpa pada setiap kelas, begitu banyak input yang saya dapat daripada pensyarah dan juga teman - teman seperjuangan. Ini lah yang dinamakan pengalaman belajar, dan ia akan menjadi lebih bermakna jika dapat diaplikasi dan disumbangkan kepada masyarakat di luar sana.
Di akhir sesi , kami semua merakam gambar kenangan bersama pensyarah kami, Dr.Dorotti Dewitt. Terima kasih Dr.atas segala tunjuk ajar yang telah diberikan.
REFLEKSI MINGGU 10 (07/12/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Minggu ini merupakan minggu yang sangat sibuk. Kami dalam rangka terakhir menyiapkaan Pelan Pengajaran dan Pembelajaran untuk dihantar kepada pensyarah.
Apa yang dapat saya simpulkan mengenai pelan pengajaran kumpulan kami ,kami banyak mengggunakan perkaitan bidang statistik dalam kehidupan seharian. Di antara salah satu cara yang diterapkan ialah dengan menggalakkan pelajar berdiskusi sesama mereka dalam mencari jawapan terhadap konsep dan prosedur yang terlibat, bukan dengan menggunakan formula semata -mata. Kami kaitkan dengan aplikasi sebenar dan menggalakkan para pelajar memberi penaakulan supaya mereka dapat berfikir secara statistik.
Minggu ini merupakan minggu yang sangat sibuk. Kami dalam rangka terakhir menyiapkaan Pelan Pengajaran dan Pembelajaran untuk dihantar kepada pensyarah.
Apa yang dapat saya simpulkan mengenai pelan pengajaran kumpulan kami ,kami banyak mengggunakan perkaitan bidang statistik dalam kehidupan seharian. Di antara salah satu cara yang diterapkan ialah dengan menggalakkan pelajar berdiskusi sesama mereka dalam mencari jawapan terhadap konsep dan prosedur yang terlibat, bukan dengan menggunakan formula semata -mata. Kami kaitkan dengan aplikasi sebenar dan menggalakkan para pelajar memberi penaakulan supaya mereka dapat berfikir secara statistik.
REFLEKSI MINGGU 9 (30/11/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Pada kelas hari ini kami belajar mengenai Pedagogy, Andragogy dan Heutagogy. Penjelasan adalah seperti berikut
Hubungan antara tiga perkara penting ini diterangkan seperti rajah di bawah
Seterusnya, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan membentangkan mengenai 'Blended Learning'
Pada kelas hari ini kami belajar mengenai Pedagogy, Andragogy dan Heutagogy. Penjelasan adalah seperti berikut
Hubungan antara tiga perkara penting ini diterangkan seperti rajah di bawah
Seterusnya, kami dibahagikan kepada beberapa kumpulan dan membentangkan mengenai 'Blended Learning'
REFLEKSI MINGGU 8 (23/11/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Pada mingu ini kami telah berpeluang untuk meneruskan sesi perbincangan untuk tugasan perbandingan kurikulum kumpulan masing-masing. Tugasan kami bertajuk Perbandingan kurikulum antara Malaysia dan negara yang kami telah pilih. Sebagaimana yang saya terangkan di dalam refleksi yang lepas, kami telah membuat perbandingan antara kurikulum Malaysia, Australia, Malta, Indonesia dan New York untuk pendidikan menengah. Setiap ahli kumpulan kami dikehendaki mencari dokumen kurikulum asli bagi negara yang telah dipilih serta membuat pembacaan melalui jurnal - jurnal supaya perbandingan yang dibuat ini lebih tepat dan memberi makna.
Setelah perbandingan kurikulum bagi negara - negara tersebut dibuat, kami harus menyediakan satu pelan pengajaran untuk kumpulan kami sendiri. Kami telah memilih tajuk Kecederungan Memusat (Mod, Median, Mean) untuk peringkat menengah. Tajuk ini adalah di bawah tema Statistik dan Kebarangkalian. Pensyarah telah menyeru kami sebagai pelajar agar mengunakan pemikiran kognitif, kreatif dan inovatif. Untuk pelan pengajaran kami ini, kami telah memilih model Gagne 's Nine Step of Instruction dalam merekabentuk pengajaran seperti yang kami telah belajar.
Secara keseluruhannya, kami telah mencapai kata sepakat untuk memperbaiki segala kelemahan kami pada sebelum ini dan berazam untuk menghasilkan yang terbaik pada masa akan datang. Sesungguhnya bekerja dalam kumpulan ini adalah sangat penting, ianya memerlukan komitmen yang tinggi daripada semua ahli kumpulan selain dapat memupuk semangat kerjasama dan bertoleransi sesama kami.
Kumpulan kami dapat berbincang ini kami dapat berbincang dengan baik dan pembahagian tugas juga berlaku secara adil. Dengan persefahaman yang wujud di antara ahli kumpulan dapat menghasilkan kerja yang berkualiti. Idea - idea yang bernas juga dapat dikongsi bersama. Dengaan komitmen yyang diberikan ini juga akan membentuk kami menjadi insan yang lebih bertanggungjawab dan berdedikasi semasa membuat tugasan yang diberi.
REFLEKSI MINGGU 7 (16/11/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Pada kelas kali ini, Dr Dorothy hanya membuat sesi maklumbalas tentang tugasan perbandingan kurikulum empat buah negara dengan Malaysia, tugasan ini yang telah kami hantar pada Minggu ke 6 iaitu sebelum cuti pertengahan semester. Maklumbalas yang diberi oleh pensyarah adalah begitu penting kepada kami.
Melalui komen dan maklum balas yang diberiikan, kumpulan kami berpeluang membuat kajian tambahan lagi tentang kurikulum negara - negara yang kami pilih. Dr. Dorothy menyuruh kami berbincang dalam kumpulan tentang apa yang perlu diperbaiki lagi.
Tugasan Perbandingan kurikulum ini merupakan suatu tugasan penilaian yang berterusan. Ahli kumpulan saya:
Siti Zaitulnah Binti Othman @ Abdullah
Nur Shamim Binti Hamzah
Muhammad Aniq Bin Muhammad Zaini
Nik Fatiyah Binti N Mohd Farid
Bagi kumpulan kami telah membuat perbandingan antara kurikulum Malaysia, Australia, Malta, Indonesia dan New York untuk pendidikan menengah.
Perbandingan - perbandingan yang dilakukan adalah merangkumi 6 aspek penting seperti berikut;
Pada kelas kali ini, Dr Dorothy hanya membuat sesi maklumbalas tentang tugasan perbandingan kurikulum empat buah negara dengan Malaysia, tugasan ini yang telah kami hantar pada Minggu ke 6 iaitu sebelum cuti pertengahan semester. Maklumbalas yang diberi oleh pensyarah adalah begitu penting kepada kami.
Melalui komen dan maklum balas yang diberiikan, kumpulan kami berpeluang membuat kajian tambahan lagi tentang kurikulum negara - negara yang kami pilih. Dr. Dorothy menyuruh kami berbincang dalam kumpulan tentang apa yang perlu diperbaiki lagi.
Tugasan Perbandingan kurikulum ini merupakan suatu tugasan penilaian yang berterusan. Ahli kumpulan saya:
Siti Zaitulnah Binti Othman @ Abdullah
Nur Shamim Binti Hamzah
Muhammad Aniq Bin Muhammad Zaini
Nik Fatiyah Binti N Mohd Farid
Bagi kumpulan kami telah membuat perbandingan antara kurikulum Malaysia, Australia, Malta, Indonesia dan New York untuk pendidikan menengah.
Perbandingan - perbandingan yang dilakukan adalah merangkumi 6 aspek penting seperti berikut;
1.Matlamat
| ||
2.Objektif / Hasil Pembelajaran
| ||
3.Pengalaman Pembelajaran
| ||
4.Struktur Pengalaman Pembelajaran
| ||
5.Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
REFLEKSI MINGGU 6 (02/11/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Di dalam kuliah yang lalu, saya berpeluang memahami lebih mendalam mengenai ADDIE model. Terdapat banyak lagi model rekabentuk pembelajaran yang boleh digunakan. Antara model yang saya tahu dalam kuliah minggu ini adalah :
Di dalam kuliah yang lalu, saya berpeluang memahami lebih mendalam mengenai ADDIE model. Terdapat banyak lagi model rekabentuk pembelajaran yang boleh digunakan. Antara model yang saya tahu dalam kuliah minggu ini adalah :
- ADDIE Model
- Nine Step of Instruction
- Dick and Carey Instructional Model
- ASSURE Model
- Gerlach and Ely Instructional Design Model
- Kemp Design Model
- Kirkpatrick Model : 4 Levels of Learning Evaluation
Cara pembelajaran pada minggu ini adalah sedikit berbeza di mana kami telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk membincangkan apa yang diberikan oleh pensyarah mengenai Gagne's Nine Step of Instruction. Kami akan membincangkan setiap step yang ada dalam model itu dan pensyarah kami juga akan menghuraikan dengan lebih terperinci jika masih ada kekeliruan selepas ituu. Saya berasa teruja dengan perbincangan yang dapat membuka minda sebegini, kami lebih tertarik untuk belajar dan dapat menerima serta memberi pandangan masing-masing. Hubungan sesama rakan juga menjadi semakin rapat kerana kami bekerjasama di bawah satu kumpulan. Cara sebegini boleh diaplikasi dalam sessi pengajaran dan pembelajaran di sekolah apabila menjadi tenaga pengajar suatu hari nanti.
Untuk bahagian seterusnya, kami sekelas dikehendaki mencari perbezaan dan persamaan antara model-model lain yang telah diberikan di atas ini. Sebenarnya,terdapat banyak cara dalam merekabentuk pelan pengajaran dan pembelajaran, terpulang kepada kita mahu mengadaptasikan model yang manna pun.Setiap cara itu walaupun berbeza mempunyai suatu persamaan juga seperti tujuan atau objektif, menilai kefahaman pelajar, menerangkan dan sebagainya.
REFLEKSI MINGGU 5 (26/10/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Pada minggu sebelum ini saya telah belajar dan faham apakah yang dimaksudkan dengan ADDIE model dan apakah fasa - fasa yang terlibat. Maka, untuk kelas pada minggu ini pensyarah kesayangan kami telah memberi satu kuiz mengenai fasa pertama dalam ADDIE iaitu 'Analysis Phase'. Tumpuan utama di sini adalah mengenai 'Goal Analysis' dan 'Instructional Analysis'.
Di sini saya kongsikan soalan kuiz tersebut dan jawapan yang telah saya berikan ketika menjawab kuiz dalam talian ini. Jawapan ini adalah berdasarkan apa yang saya faham mengenai topik ini pada ketika itu.
Selepas itu, pensyarah terus memberi penilaian iaitu komen beserta markah. Saya mengambil segala maklum balas ini dengan fikiran positif dan terbuka kerana ini merupakan pengalaman bermakna di dalam pengajian saya. Selepas membuat refleksi, kita akan tahu di mana kekurangan dan kelemahan yang patut diperbaiki untuk berjaya pada masa hadapan.
Pada minggu sebelum ini saya telah belajar dan faham apakah yang dimaksudkan dengan ADDIE model dan apakah fasa - fasa yang terlibat. Maka, untuk kelas pada minggu ini pensyarah kesayangan kami telah memberi satu kuiz mengenai fasa pertama dalam ADDIE iaitu 'Analysis Phase'. Tumpuan utama di sini adalah mengenai 'Goal Analysis' dan 'Instructional Analysis'.
Di sini saya kongsikan soalan kuiz tersebut dan jawapan yang telah saya berikan ketika menjawab kuiz dalam talian ini. Jawapan ini adalah berdasarkan apa yang saya faham mengenai topik ini pada ketika itu.
Selepas itu, pensyarah terus memberi penilaian iaitu komen beserta markah. Saya mengambil segala maklum balas ini dengan fikiran positif dan terbuka kerana ini merupakan pengalaman bermakna di dalam pengajian saya. Selepas membuat refleksi, kita akan tahu di mana kekurangan dan kelemahan yang patut diperbaiki untuk berjaya pada masa hadapan.
Question:
In not more than 1000 words, answer the following
1. Write down the things you need to consider when preparing a lesson to teach how to cook rice for a class of preschool students (5 years old). Write your goal analisis, and your instructional analysis on what you need to teach.
2. Next, imagine you have to teach a class of adult students, say a group of students from Denmark, who have no experience in cooking rice, nor do they have a rice cooker. What needs to change in your instructional analysis.
My Answer:
In order to prepare a lesson to teach how to cook rice for a class of preschool students (5 years old), we need to consider an analysis phase first which are involve goal analysis, learner analysis, contextual analysis and task analysis (Morrison, Ross, Kalman & Kemp, 2011). A part of that, here we discuss on the goal analysis and instructional analysis for the lesson and explained in below.
Title
|
:
|
“How to Cook Rice”
|
Age Group
|
:
|
This activity is geared toward preschool-aged-kids, most appropriately five years old students.
|
Number of Children
|
:
|
This activity can be done with a small group of students only as teacher need to give more focus or closely guided to each student. An appropriate ratio would be 5 students for every 1 teacher.
|
Location/Time
|
:
|
This activity can be done in a class room at any time of day either on morning or afternoon.
|
Objective
|
:
|
The students will increase their general knowledge on what activities that the farmers do in a rice field.
|
:
|
The students will learn and understand the process of making rice and the needs of rice to people.
| |
:
|
The students will know and describe the ingredients or materials needed to cook rice.
| |
:
|
The students will be able to the scientifically process that related in transformation of paddy to rice.
| |
:
|
The students will be able to explain the steps involve in cooking rice and will be able to cook rice by their own with adult’s guidance.
| |
Materials
|
:
|
- 1 cup of rice
- 2 cup of water
- Plate
- Pot
- Small tables
- Rice cooker
|
Procedures
|
:
|
Step 1
Teacher shows to the students the videos of rice field and make sure there are suitable sounds in the videos related with the agricultural activities.
The teacher can ask them few questions such as
-What they saw there?
-Where are the locations of rice field in Malaysia?
-What we get from the plants (paddy)?
-Who involve in the activities there?
Then, teacher can tell a story about rice field as Malaysia is one of the producers of rice and most of Malaysians eat rice. These will give general knowledge to students about the agricultural activities at the rice field because not all preschool students know about it.
|
:
|
Step 2
Teacher shows to the students the pictures of farmers, mills and other things that related with the rice field. The teacher explains to the students the process of making rice and he or she also can use pictures as visual aids.
| |
:
|
Step 3
Teacher also can ask students why people eat rice and explain to them the reason such as for energy as the rice is one example of carbohydrates and so on. This will give the students something familiar with the topic.
| |
:
|
Step 4
Teacher explains to students what they are going to do today which is to learn how to cook rice.
| |
:
|
Step 5
Teacher can start to introduce the materials needed and also the ingredients. Teacher encourages the students to ask questions what is the name of ingredients that the teacher shows one by one?
| |
:
|
Step 6
Teacher start to demonstrate to students how to cook rice
- Firstly, put all the rice into a pot. Teacher also can ask students for help, so the students will demonstrate it to other friends.
- Secondly, rinse the rice with water.
- Next, throw out the water into a sink and replace with new water.
- Do not stir the rice and water. Instead, gently swirl the pot to mix them together.
- Put the pot in the rice cooker and cook for 10-15 minutes.
- Teacher can ask students to record time.
- After the rice cooked, put the rice into a plate.
While waiting the rice cook, teacher can frequently ask questions to students for example “Where does rice come from?” or “What do farmers do at rice field?” The students will communicate with their group and explain to the teacher what they have learned just now. The teacher also can explain to the students on the transformation process from paddy to rice.
| |
:
|
Step 7
Teacher have final wrap up with students with questions. This will solidify that they understand the lesson completely. Clean up the materials, tables and class room.
|
This activity can be an ongoing part of the classroom and the items can be changed such as cooking pizza, sandwich and so on. The students that are interested in continuing cooking activities can discuss what they might cook at different times of the year and this can lead to enhance students’ communication skills.
For teaching a group of adult students from Denmark, who have no experience in cooking rice, nor they have a rice cooker, the teacher can follow the same steps how to cook rice in the above mentioned but have slightly adjustments in Step 1 to 4.
The changes are in Step 1 where the teacher shows the Denmark students videos or short movies of rice field activities, steps on processing of rice in Malaysia and how to cook rice using rice cooker as practiced by Malaysian people. Teacher also can briefly deliver information to the students as they are adult learners so no pictures are used as visual aids. Through the videos and lesson, the students will know the basic information, can ask questions and discussed with teacher in the classroom.
Next step, teacher can start to introduce the materials and ingredients to cook rice. The materials needed are same as mentioned above (Step 5 and Step 6). However without rice cooker, teacher can use microwave or put the pot on stove to cook rice. The teacher also can modify the recipe such as addition of butter or cheese into the pot. The teacher can ask students’ opinion on that. After the rice cooked, teacher have final wrap up with students with questions. This will solidify that they understand the lesson completely. Lastly, teacher and students clean up the materials, tables and class room.
REFLEKSI MINGGU 4 (19/10/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Selain itu juga, pada minggu ini ,saya telah mempelajari mengenai dua jenis reka bentuk sistem pengajaran iaitu
i) Instructional Design (ID)
ii) Instructional Systems Design (ISD)
Apakah yang dimaksudkan dengan ID dan ISD?
Apakah pula yang dimaksudkan dengan ADDIE Model?
A – Analyze (analisis):
Analisis dibuat bagi menentukan matlamat utama sesebuah pengajaran itu dihasilkan, bagaimana objektif mahu dicapai? apakah hasil pembelajaran yang mahu dilihat? Analisis ini perlu lebih fokus dan terperinci.
D – Design (merekabentuk):
D – Development (pembangunan):
E - Evaluation (penilaian):
Selepas mempelajari definisi kurikulum dalam kuliah yang lalu, saya juga telah memahami perkara - perkara penting yang perlu dalam proses rekabentuk dan juga pembangunan untuk sesebuah kurikulum itu. Bentuk pengajaran boleh terbahagi kepada 3 iaitu :
i) Learning
ii) Training
iii) Education
i) Learning
ii) Training
iii) Education
Selain itu juga, pada minggu ini ,saya telah mempelajari mengenai dua jenis reka bentuk sistem pengajaran iaitu
i) Instructional Design (ID)
ii) Instructional Systems Design (ISD)
Apakah yang dimaksudkan dengan ID dan ISD?
Apakah pula yang dimaksudkan dengan ADDIE Model?
Analisis dibuat bagi menentukan matlamat utama sesebuah pengajaran itu dihasilkan, bagaimana objektif mahu dicapai? apakah hasil pembelajaran yang mahu dilihat? Analisis ini perlu lebih fokus dan terperinci.
D – Design (merekabentuk):
Proses merancang dan mengembangkan matlamat yang hendak dicapai bagi sesebuah pengajaran dan pembelajaran.
D – Development (pembangunan):
Proses menukarkan idea kepada suatu bentu yang nyata agar matlamat yang dirangka dapat dilaksanakan.
I – Implementation (Implementasi):
I – Implementation (Implementasi):
Proses pelaksanaan dan penggunaan segala perancangan yang telah dibuat bagi memastikan sesebuah pengajaran dan pembelajaran itu seperti yang ditetapkan.
E - Evaluation (penilaian):
Proses penilaian adalah penting supaya penambahbaikan dapat dilaksanakan bagi meningkatkan mutu dan keberkesanan sesebuah pengajaran dan pembelajaran.
Kelima-lima fasa di dalam Model ADDIE akan melalui satu kitaran diantara fasa tersebut,ia akan sentiasa berlaku untuk sesebuah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Anda boleh melihat dengan lebih terperinci lagi di laman youtube di bawah :
The ADDIE Model : https://youtu.be/jiLLz1SaxGc
Analysis Phase : https://youtu.be/JZdv5lrJs4U
Design Phase : https://youtu.be/BhLIiF9QyTo
Development Phase : https://youtu.be/VzYDNWhQWYA
Implementation Phase : https://youtu.be/q8yky6-P1Uw?list=PL20E84CD77B301A20
Kelima-lima fasa di dalam Model ADDIE akan melalui satu kitaran diantara fasa tersebut,ia akan sentiasa berlaku untuk sesebuah pengajaran dan pembelajaran yang berkesan.
Anda boleh melihat dengan lebih terperinci lagi di laman youtube di bawah :
The ADDIE Model : https://youtu.be/jiLLz1SaxGc
Analysis Phase : https://youtu.be/JZdv5lrJs4U
Design Phase : https://youtu.be/BhLIiF9QyTo
Development Phase : https://youtu.be/VzYDNWhQWYA
Implementation Phase : https://youtu.be/q8yky6-P1Uw?list=PL20E84CD77B301A20
REFLEKSI MINGGU 3 (12/10/2018 - FRIDAY)
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Pada minggu ini, saya akan membuat refleksi mengenai perkara-perkara yang diperlukan dalam membuat satu kurikulum. Kurikulum yang terbaik sudah tentu yang dapat memberi makna kepada mereka yang terlibat atau mendapat pengalaman daripada kurikulum itu seperti para pelajar.
Ralph Tyler (1940) telah mengilhamkan satu model iaitu “The Tyler Model” yang menyatakan empat perkara perlu dititik beratkan dalam proses pembangunan kurikulum iaitu:
Terdapat tiga aspek penting dalam menjana pengalaman pembelajaran yang berkesan, iaitu elemen, proses dan juga reka bentuk. (Abu Bakar Nordin, 2014). Untuk setiap Elemen dalam sesebuah kurikulum itu mesti mempunyai :
i) objektif
ii) matlamat
iii) pengalaman pembelajaran
iv) penstrukturan pengalaman pembelajaran
v) Penilaian pengalaman pembelajaran.
i) pengisian kurikulum
ii) penghasilan dan pembentukan kurikulum, pembentukan organisasi dan penyebaran
iii) penilaian kurikulum
iv) pembangunan pembelajaran.
Gambar : Ralph Tyler
Perbandingan antara Tyler's model dan Taba's model adalah seperti berikut
Berdasarkan perbandingan di atas, saya melihat negara Malaysia lebih mengikuti model kurikulum seperti yang dibawa oleh Tyler berbanding Taba. Ini kerana, model itu adalah memberi fokus kepada masyarakat secara keseluruhannya. Dari konteks lain pula, Malaysia juga mengikuti model Taba dalam melahirkan pelajar- pelajar yang mempunyai kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Apakah pendapat anda pula?
Subscribe to:
Posts (Atom)
Home Tuition Shah Alam/ Klang / Subang / Petaling Jaya
Home Tuition Shah Alam/ Klang / Subang / Petaling Jaya mengajar murid di rumah atau lokasi yang dipersetujui seperti perpustakaan, ...
-
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Minggu ini merupakan minggu yang sangat sibuk. Kami dalam rangka terakhir menyiapkaan Pelan Pengajara...
-
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Selepas mempelajari definisi kurikulum dalam kuliah yang lalu, saya juga telah memahami perkara - p...
-
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Pada minggu ini, saya akan membuat refleksi mengenai perkara-perkara yang diperlukan dalam membu...